ATTENTION ATTENTION | Anmeldelse

ATTENTION ATTENTION

I fredags var ventetiden endelig forbi!

Det var en dag jeg havde set ualmindelig meget frem til, og havde talt dagene meget utålmodigt. Så da jeg pludselig havde muligheden for at rent faktisk høre Shinedown’s nye album, ATTENTION ATTENTION, tog følelserne fuldkommen over. Ja, jeg indrømmer det gerne. Jeg tudbrølede faktisk de to første gange jeg hørte det. Jeg var så overvældet!

Albummet er 4-kløverens 6. studioalbum i rækken. De er et band der meget sjældent skuffer, hvis man spørger mig. De har forkælet os med noget af det bedste inden for rockens verden, i snart 2 årtier. Så ja, mine forventninger var tårnhøje. Samtidig er det også bandets første selv-produceret album. Albummet er indspillet i Eric Bass’ studie, hvor han samtidig havde producer-kasketten på. Eric har tidligere produceret en håndfuld af nogle af mine yndlings Shinedown numre, så jeg så virkelig frem til et helt album hvor han stod bag. Jeg tror aldrig jeg havde glædet mig så meget til et album, som jeg gjorde med dette.

HISTORIEN BAG

ATTENTION ATTENTION er et konceptalbum, eller et historiealbum om man vil.
Det handler om hvordan man som menneske, får vendt sine største nedture til noget positivt, og hvordan man kommer stærkere ud på den anden side. Det handler i høj grad om, hvordan man skal stå ansigt til ansigt med sine indre dæmoner. Det kan være depression, stress, angst, jalousi, misbrug, alkoholisme eller noget helt andet. Alle disse elementer er at finde på albummet. Albummet starter hvor en person er så langt nede som man overhoved kan komme, og stille og roligt som pladen skrider frem, hører vi hvordan personen kommer op af det dybe mørke hul, vedkommende sad fast i.

Det er bandets ærligste plade til dato. De er kendt for, og har altid skrevet direkte fra hjertet, men tidligere har de været rigtig gode til at “pakke” deres historier lidt ind. Men ikke her. Bandet har været fuldkommen transparente og har talt åbent og ærligt om hvad mange af sangene helt konkret handler om. Og endnu mere specifikt, hvem fra bandet sangene handler om. Samtlige sange handler nemlig om Zach, Eric, Barry og Brent. Men som lytter kan man hurtig fornemme, at albummet også handler om en selv. Alle har jo hver deres dæmoner at kæmpe med. Hvis man på forhånd kender historierne bag sangene, giver den nok et større indtryk. Men behøver man så at være Shinedown-nørd, for at få noget ud af albummet? Nej – på ingen måde! Jeg er faktisk ikke et sekund i tvivl om, at alle vil kunne tage noget med fra dette album. Shinedown-fan eller ej.

SÆT DIG TIL RETTE I STOLEN.

Albummet lægger ud med THE ENTRANCE. En 39 sekunder lang lyd-frekvens, hvor vi befinder os i et mørkt og ret ubehageligt miljø. Der bliver banket på en dør, der efterfølgende bliver åbnet. En person går ind i et rum. En stol bliver trukket ud, og vedkommende sætter sig til rette og tager en dyb indånding. “Pick it up, pick it up, pick up the phone!” lyder Brent Smith’s første opråb på denne plade. Med Zach Myers’ guitar og Barry Kerch’s trommer er det tydeligt at mærke at der er fare på færde. DEVILvar bandets første single fra det nye album, og er en fremragende måde at begynde denne følelsesmæssige rejse, der baner vejen for udviklingen af resten af albummet.

Hvis bandet ikke har fanget din opmærksomhed i begyndelsen af albummet, kommer det udentvivl til at ske når BLACK SOUL rammer sit omkvæd. “WAKE UP, PULL YOURSELF TOGETHER” bliver sunget med så meget nerve og overbevisning, at det næsten føles som at få en flad. Der er sange hvor man føler man bliver revet midt over, og sange hvor man føler man får et stort kram. Sådan fortsætter det hele vejen igennem, og ender med den opløftende og motiverende BRILLIANT.

LYDEN OG PRODUKTIONEN

Shinedown er et band der aldrig laver det samme album 2 gange, og derfor ved man aldrig hvad man kan forvente når de udgiver nyt materiale. De har virkelig presset sig selv denne gang. Der er tidspunkter på albummet, jeg aldrig havde forestillet mig skulle komme fra Shinedown, rent lyd – og produktionsmæssigt. Nogle af tingene skulle jeg blot høre et par gange, så var jeg solgt – men der er dog stadig et par småting jeg stadig skal vænne mig til, som jeg måske ikke ligefrem sidder og hopper i sofaen af begestring, på nuværende tidspunkt. Måske ændre det sig en dag? Dog er det småting, og er derfor ikke noget der påvirker helhedsindtrykket, i min optik.

Som med alt nyt, vil der altid være kritikere, og folk der ikke bryder sig om den udvikling bandet har taget. Det skal der også være plads til. Alle har ret til sin mening, og i bund og grund er det en smagssag. Jeg synes det er forfriskende og modigt, at de tør tage nogle uvante elementer med ind i produktionen. Men, de skal også passe på, at de ikke bliver FOR elektroniske. De er et rock-band, hvor sangen, vokalen, guitaren, trommerne og bassen gerne skulle være i fokus. Når det så er sagt føler jeg at der er elementer at finde, fra de 5 tidligere albums, hvilket gør, at på trods af, at det er en noget anden lyd de er kommet med, fortsat kan stemple det store S på albummet som helhed.

Attention attention

FAVORITTERNE

Selvom jeg faktisk er ret glad for alle sange på albummet, har jeg dog en håndfuld numre der virkelig skiller sig ud for mit vedkommende. DEVIL,  BLACK SOUL, MONSTERS,  CREATURES, EVOLVE,  GET UP og special er i mine øjne det jeg definerer som kongenumre! Jeg er fuldkommen forelsket i disse 7 sange. De rører noget i mig på hver deres måde, og jeg har efterhånden opbrugt samtlige kleenex jeg havde i min lejlighed, efter at have hørt dem. Blandt disse 7 numre finder vi noget af det der virkelig viser hvem Shinedown er. Det er fra den ene yderlighed til den anden, og viser noget af det hårdeste til muligvis det mest poppede nummer, de nogensinde har udgivet.

Hele albummet hænger sammen fra enden til anden. Men der er specielt to af overstående sange, der virkelig hænger sammen. GET UP er skrevet af Brent, og handler om Eric og den depression han går igennem, og lytter man rigtig godt efter opdager man at sangen går videre i special. Personligt synes jeg det er en genial måde de har linket de to sammen på. Det var virkelig et overraskelsesmoment på albummet, jeg ikke havde set komme.

Selvom jeg har udpeget disse numre, lige på nuværende tidspunkt, til at være mine favoritter fra albummet, synes jeg dog ikke man skal springe de andre over. Specielt ikke de første par gange man lytter til pladen. Det er en rejse vi bliver taget med på, og hvis man springer en sang over misser man noget af historien, og derved noget af budskabet.
Dog kan samtlige sange på albummet, uden tvivl stå for sig, for de står virkelig stærkt, på hver deres måde.

KRITIKKEN

Som stor fan skal jeg også kunne give kritik. Og selvom det virkelig er meget lidt jeg kan sætte en finger på, skal det alligevel med.

Jeg har tidligere haft utrolig svært ved at finde andre bands der kommer i nærheden af Shinedown unikke lyd. Men på dette album er der elementer i et par af sangene, der minder om noget jeg har hørt før. Et af de bedste eksempler, der virkelig skilte sig markant ud, er titelnummeret ATTENTION ATTENTION. Versenes produktion og lyd minder ualmindelig meget som noget der er taget direkte fra et Linkin Park album. Intet ondt om Linkin Park på nogen måde, men jeg har købt en Shinedown plade. Så vil jeg altså ikke høre Linkin Park. Når det så er sagt, er jeg faktisk blevet ret hooked på det nummer. Det tog mig et øjeblik at vænne mig til, da jeg ikke ligefrem er vant til at høre Brent rappe. Men jeg synes det er et interessant nummer, der nok har et af de fedeste omkvæd på hele albummet.

Da jeg hørte pladen igennem første gang, studsede jeg over et par ting, jeg ikke helt vidste hvordan jeg skulle reagere på. Stort set alle elementer har jeg nu vænnet mig til, og kan se logikken i, på nær en enkelt ting. Nummeret KILL YOUR CONSCIENCE er sådan set ganske udmærket. Jeg kan godt lide den mere tunge og monotone lyd i versene og omkvædet. Men overgangen forstår jeg ganske enkelt ikke. Det virker fuldkommen malplaceret, og jeg har stadig ikke vænnet mig til det. Det kan være det ændre sig – men lige nu skal jeg godt nok tygge lidt mere på den.

SAMLET VURDERING

Alt i alt synes jeg at ATTENTION ATTENTION er et fuldkommen gennemført, genialt, ærligt, råt, rørende og modigt album.

Faktisk bliver jeg mere og mere begejstret for det for hver gang jeg hører det. Shinedown er i min optik det band der formår at skrive de bedste tekster, der virkelig rammer en nerve hos mig. Og det er ingen undtagelse på denne plade. Måden de leger med ordene er fuldstændig overlegent.

Jeg føler at der er øjeblikke på albummet hvor hvert bandmedlem virkelig får lov til at vise hvad de kan, uden at det kommer til at fjerne fokus fra budskabet.

Med så mange kongenummer Shinedown har udgivet gennem årene, har jeg ikke ét yndlingsnummer. Men jeg er ret sikker på, at der er et par af disse numre der kommer på listen, over mine absolut yndlings Shinedown-sange nogensinde.

Da jeg havde hørt albummet igennem et par gange, sad jeg med en fuldkommen overvældende følelse. Det her album taler til mig på en helt anden måde, end noget andet album nogensinde har formået at gøre tidligere. Og med de ting der sker i mit liv lige nu, kunne det her album ikke have været kommet på et bedre tidspunkt!

Nu er jeg stadig ekstrem nyforelsket i albummet, så hvor jeg kommer til at placere albummet i forhold til de andre må tiden vise. Det har i hvert fald potentiale til muligvis, at blive mit yndlings Shinedown album.

Så hvis du kære læser, vil tages med på en følelsesmæssig hård rutchebanetur, og er klar til at få noget af en mavepuster og et stort kram efterfølgende, er det ATTENTION ATTENTION du skal høre. Og det skal høres HØJT!
Attention attention

SANGENE

THE ENTRANCE